Fritt vilt er bok fire i krimserien om Bengt Alvsaker. Dette var et hyggelig møte med en forfatter jeg ikke har lest noe av før. Agnes Lovise Matre (1966) er fra Osterøy i Hordaland og jobber til daglig som lærer i Haugesund. Forlaget beskriver boka sånn:

Samtidig som en ung gutt blir funnet drept i Hardangerbadet i Øystese, meldes en femten år gammel jente savnet. Det er full storm ute, og hun har ikke kommet hjem fra kvelden før. Etterforskningen fører Bengt Alvsaker og makkeren hans mot en gamling som alltid holder åpent hus for alle som liker å feste. Også ungdom. I dette miljøet flyter rusen. Nakenbilder, salg av sex og voldtekt forekommer også. Det haster med å finne den savnede jenta før det går galt…

Jeg hørte boka som lydfil i Bookbites og ble skikkelig forvirret i begynnelsen fordi oppleseren, Ivar Nergård, også leser bøkene til Jørn Lier Horst. Etter hvert klarte jeg å innstille hjernen min på at dette ikke er en Horst-roman, og Ivar Nergård leser uansett kjempefint. Boka har et jevnt tempo, vi kommer godt inn i miljøet til karakterene, og i bakgrunnen for den kronologisk fortalte historien ruver den vestlandske naturen og en stadig pågående snøstorm. Siden ungdomsmiljøet får stor plass i boka og temaet er noe ungdom er opptatt av, passer Fritt vilt godt til lystlesing i skolen. Anbefales for alle som liker en spennende og godt fortalt kriminalhistorie. Jeg skal i alle fall lese mer av Agnes Lovise Matre.

Bibliotekari

  • Agnas Lovise Matre
  • Fritt vilt
  • Krim, voksen
  • Gyldendal, 2024
  • 358 s.