Stormberget av Liza Marklund er siste del i Polarsirkelen-trilogien, med setting i Norrbotten nord i Sverige.

Et lik flyter opp i Kallmyren i Stenträsk. Man antar at det er Wiking Stormbergs kone, som forsvant på myren for mange år siden. Wiking er enda sykemeldt, men han begynner å nøste i saken på egenhånd likevel. Snart åpenbares mørke hemmeligheter fra fortiden. Parallelt med nåtidshistorien fortelles historien til Wiking Stormbergs mor.

Av de tre bøkene er Polarsirkelen min favoritt, etterfulgt av Stormberget. Kallmyren likte jeg ikke fordi jeg hater spionromaner. Det har likevel vært en glede å bli kjent Stenträsk sammen med Liza Marklund. Jeg elsker historier fra nord fordi terrenget og miljøet er så velkjent, og jeg håper på flere historier fra Nord-Sverige fra Marklund.

  • Liza Marklund
  • Kallmyren
  • Krim, voksen
  • Cappelen Damm, 2023
  • 316 s.