Ei herlig bok om å finne seg selv og sin plass i verden

9788203259272Forfatter: Liv Marit Weberg:
Tittel: Det er heldigvis ingen som trenger meg
Sjanger: Skjønnlitteratur, ungdom
Sider: 167
Forlag: Aschehoug

Det er heldigvis ingen som trenger meg er en frittstående fortsettelse av Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til, som handler om den unge jenta som flytter til Oslo for å studere, men som ikke finner seg til rette i det nye livet sitt. Hun dropper ut av studiene og ser seg nødt til å finne seg jobb når utbetalingene fra Lånekassen uteblir.

I Det er heldigvis ingen som trenger meg har jeg-personen flyttet til Tromsø sammen med kjæresten sin for å jobbe i dyrebutikk. Men usikkerheten slipper ikke taket. Man blir ikke et nytt menneske ved å flytte til et nytt sted: «[…] jeg husker at jeg er i den samme verden, uansett hvor jeg drar». Bokas jeg føler seg utilpass i de fleste sosiale settinger. Hun klarer ikke å finne seg til rette i jobben, i forholdet til kjæresten sin og i relasjonen med familien hans. Hun flytter derfor hjem til mamma, men der kan hun jo ikke bli værende i all evighet…

Det er heldigvis ingen som trenger meg handler om identitet, om å finne seg selv og meningen med livet. Boka er lettlest, har korte kapitler med beskrivende overskrifter, og det karakteristiske for den er den herlige, svarte humoren. Jeg lo høyt ved flere anledninger og anbefaler boka varmt for de av dere som liker Erlend Loe.

Litt om forfatteren: Liv Marit Weberg (f. 1988) debuterte med Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til i 2014. Det er heldigvis ingen som trenger meg er hennes andre roman. Weberg har studert ved Norsk Barnebokinstitutts forfatterutdanning og holder på med master i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo.

Bibliotekari

Legg igjen en kommentar

