Rannveig Leite Molven: Ordet for hva jeg er nå finnes ikke

OrdetForfatter: Rannveig Leite Molven
Tittel: Ordet for hva jeg er nå finnes ikke
Forlag: Cappelen Damm, 2012
Sjanger: Skjønnlitteratur, voksen
Sider: 177

Jeg var på leting etter bøker med temaet sorg, og snublet over denne. Ordet for hva jeg er nå finnes ikke handler om ei mor som uventet mister dattera si som er fire år. Dødsårsaken er uklar, men hvorfor hun døde er egentlig litt underordnet. I denne boka er det selve sorgen som er hovedtema: Ordet for hva jeg er nå finnes ikke er et 177-siders dypdykk i et formørket sinn.

Ordet for hva jeg er nå finnes ikke er ingen handlingsstyrt roman. Boka er satt sammen av små episoder som omhandler alt fra prestens besøk og en innleggelse på sykehus, til reisen til Canada og forholdet med Jay. Forlaget har valgt en teksttype som minner om skrivemaskinens, og språket i boka er poetisk og suggererende:

En annerledes stillhet; uttømt, forventningsløs, en stillhet som ikke er begynnelsen på noe annet, som bare er, ikke ekspanderer, ikke kommer før en lyd, før en bevegelse, før en stemme som begynner å snakke, det er stillheten etterpå, etter at du har ropt på meg, etter at jeg har smilt til deg, etter alt vi var, stillheten som varer, forblir, blir en del av meg, fyller meg, blir meg, mens jeg langsomt glemmer, mens jeg prøver å huske, prøver å holde fast, holde deg fast, holde dagene som blir borte fast, holde deg tettere, holde deg, huske deg, mens jeg prøver å gripe deg, samtidig som jeg vet at fingrene mine tankene mine bare griper tomt rom, luft […] (s. 41)

Ordet for hva jeg er nå finnes ikke er blitt kalt en formfullendt roman. Det er den. Jeg likte boka veldig godt og anbefaler den herved varmt både for deg som ønsker en smakebit av sorgen og for deg som skal skrive en oppgave med sorg som tema.

Bibliotekari

Legg igjen en kommentar

