Per Nilsson: Hjertets fryd

Hjertets frydForfatter: Per Nilsson
Tittel: Hjertets fryd
Originaltittel: Hjärtans fröyd
Oversetter: Tor Fretheim
Sjanger: Kjærlighet, ungdom
Sider: 148 sider
 
Hjertets fryd er ei sånn bok som tar deg med storm og som blir værende hos deg etterpå. Man glemmer den aldri! Oppriktig talt er det en av de fineste kjærlighetsromanene jeg har lest, og jeg har lest mange. Boka er noe helt utenom det vanlige, selv om temaet den behandler er tradisjonelt. Oppsettet er skikkelig finurlig, og boka har på få år rukket å oppnå status som ungdomsklassiker. Hjertets fryd handler om uforløst kjærlighet og kjærlighetssorg.

Hovedpersonen i Hjertets fryd er en ung gutt som blir forelsket i ei vakker, rødhåret jente på bussen. De blir kjent med hverandre, innleder et forhold, men er forholdet sterkt nok til å overleve hovedpersonens USA-opphold?

Ok. Jeg innrømmer at referatet mitt får boka til å høres skikkelig klein ut. Men stol på meg. Dette er bra! Boka starter med ei oppramsing av hva leseren ville ha sett og hørt hvis han befant seg utenfor blokka til hovedpersonen angitte lørdagskveld mellom klokka ni og halv ett på natta. Deretter tar gjenstandene du ville ha sett oss gjennom de forskjellige fasene i forholdet. En original innfallsvinkel, og jeg garanterer at du kommer til å felle en tåre eller to mot slutten. Nydelig bok! Les, les, les!

Bibliotekari

Legg igjen en kommentar

