Jeg er Zlatan

Jeg er ZlatanTittel: Jeg er Zlatan
Forfatter: Zlatan Ibrahimovic og David Lagercrantz
Oversetter: Sverre Knudsen
Forlag: Font
Utgivelsesår: 2011
Sidetall: 377

 

Selvbiografien Jeg er Zlatan handler om fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic og hvordan han utviklet seg gjennom livet; Hvordan han gikk fra lille Rosengård utenfor Malmö til fotballklubbene Ajax, Inter, Barcelona og Juventus. Moren er fra Kroatia og faren er fra Bosnia. Da han var liten flyttet familien veldig mye rundt, og så skilte foreldrene seg. Nå måtte Zlatan finne ut hvor han skulle bo. Zlatan bestemte seg for å bo hos faren, men det ble etter hvert svært vanskelig, blant annet fordi faren var alkoholiker. Farens misbruk førte til at Zlatan begynte å drikke og stjele selv. Det eneste som fikk Zlatan bort fra dårlige ting var tanken på fotball og å spille fotball, og som man må kunne si ble redningen hans.

Det som gjør Zlatan spesiell er at han alltid kjørte sitt eget tempo da han var yngre. Han hørte aldri på hva treneren sa, og det gjorde treneren og foreldrene til de andre barna veldig sinte. Det jeg liker med Zlatan er at han tror på seg selv. Det gjør han veldig selvsikker, og han ble nok ansett som arrogant, men tross dette viser væremåten hans en ting: Zlatan forsto tidlig hva han ville gjøre med livet sitt. Denne selvsikkerheten og staheten er det som nok som har vært med på å gjøre Zlatan Ibrahimovic til en ut av verdens beste spillere.

Skrivemåten i Jeg er Zlatan er åpen og direkte, og det føles som om noen forteller det foran oss. Man får rett og slett inntrykk av å høre stemmen til Zlatan. Mange reagerer kanskje på at forfatteren har brukt et sterkt språk. Jeg tror David Lagercrantz har brukt dette virkemidlet med vilje, og jeg synes det fungerer svært godt. Zlatan forteller historien uten å skjule så veldig mye, blant annet forteller han detaljer som gjør teksten svært ærlig. I begynnelsen av boken er det en lang liste med mange navn på familie, venner, trenere og partnere, og helt fremst i boka er det en forklaringsliste for dem som ikke er fotballentusiaster og for dem som ikke vet hvem alle er.

Jeg anbefaler denne boken for dem som er 15 år og eldre. Det som er bra med selvbiografien til Zlatan er at man ikke trenger å være fotballentusiast for å like boka. Zlatan viser oss at uansett hvor man kommer fra og uansett hvor lite penger man har, så kan man komme seg til toppen hvis man bare jobber så hardt man kan. Det jeg ikke likte med boka var at det var altfor mange personer å huske, det er spesielt vanskelig hvis man ikke er engasjert i fotballverden. En annen ting som kunne vært bedre er om selvbiografien hadde bilder igjennom hele boken og ikke bare i begynnelsen. På tross av disse små kritiske bemerkningene: Konklusjonen min er at dette er en flott bok for ungdom og eldre uansett hvilke interesser du har. For meg ble denne boken en stor inspirasjon. Den viktigste lærdommen fra boka er at man skal tro på seg selv!

Elev 1EF

Legg igjen en kommentar

