Sannsynligheten for kjærlighet ved første blikk

Sannsynligheten for kjærlighet ved første blikkTittel: Sannsynligheten for kjærlighet ved første blikk

Forfatter: Jennifer E. Smith

Oversatt av: Holsve, Marie Moen

Forlag: Cappelen Damm

Utgivelsesår: 2012

Sidetall: 198

Romanen Sannsynligheten for kjærlighet ved første blikk, handler om ei jente på 17 ved navn Hadley Sullivan som skal reise fra New York til London for å være med i farens bryllup. Hadley er enda bitter etter skilsmissen mellom foreldrene. Hun har ikke truffet faren sin på et helt år og stemoren har hun aldri møtt. Hadley kommer 4 minutter for sent til flyet og må derfor vente 3 timer på neste fly. På flyplassen møter hun tilfeldigvis en britisk gutt ved navn Oliver. Ikke nok med at Hadley møtte han på flyplassen, men de endte til slutt opp med å sitte ved siden av hverandre i flyet, av ren tilfeldighet så klart. Dagen som begynte så forferdelig og som så ut til å bli den verste dagen i hennes liv, utviklet seg til å bli det helt motsatte.

Hadley tror ikke på skjebnen, men heller på tilfeldigheter. Hun har aldri i sitt liv kommet for sent til et fly før, og når det plutselig skjer så er det kun snakk om fire usle minutter. Hun klarer ikke å slutte å tenke på at alt kunne vært annerledes. Hvis hun bare hadde husket på boken som hun måtte springe inn i huset igjen og hente, eller at hun kanskje ikke hadde trengt å prøve kjolen enda en gang og mye mer. På flyplassen legger hun merke til en gutt (Oliver) som spiser en donuts. Gjentatte ganger møter disse på hverandre, og til og med på flyet ender hun opp med han rett ved sin side. Gjennom en 7 timers flytur sitter disse to og prater sammen. De som har vært ute og reist vet at man fort kan ende opp med å prate med en helt fremmed person om helt personlige ting. For mest sannsynlig blir man aldri å møte denne personen igjen. Så for første gang i Hadleys liv åpner hun seg for å snakke om familien. Etter hvert åpner Oliver seg og snakker ut om sine familieproblemer, og hvorfor han skal til London.

Handlingen strekker seg over en relativt kort tidsramme, faktisk ikke mer enn 24 timer. Man tenker kanskje at dette er en bok som handler om to personers følelser over for hverandre, men det er mer enn det. På flyturen åpner disse personene seg for å snakke om sine familieproblemer som er knyttet til frustrasjon og sorg.

Jeg synes at dette er en veldig søt roman. Kanskje ikke helt min sjanger, selv om den overasket. Boken holder en veldig fin flyt hele veien og er rett og slett enkel å lese. Jeg kan ikke akkurat si at det var slik at når jeg først begynte å lese så klarte jeg ikke å legge den fra meg, for sånn var det ikke. Det var ikke før de siste 50 sidene at jeg slet med å legge den fra meg. Jeg skal innrømme at boken gjorde meg litt rørt. Dette kan ha noe med at hovedpersonene er like gamle som meg.

Elev 11STEF

Legg igjen en kommentar

