Ukens bok: Vi var løgnere av E. Lockhart

vi var løgnereJeg er helt i 100. Overbevist. Begeistret. Forført. E. Lockharts Vi var løgnere er en lesefest uten sidestykke. Jeg hadde faktisk ingen forventninger til denne boka. Både fordi jeg så helt opplagt er utenfor målgruppa og fordi jeg ikke trodde at en roman om en amerikansk overklassefamilie ville engasjere meg, at den tvert i mot ville irritere. Ok. Jeg ble irritert. Men Lockhart lurte meg i likhet med så mange andre. Jeg ble helt tatt på senga av slutten…

Fra baksideteksten: Hver sommer møtes alle i den rike og perfekte Sinclair-familien på en privat øy. Romanen er fortellingen om de årlige treffene, og særlig hva som hendte den sommeren fortelleren ikke er helt i stand til å huske. Fordommer, grådighet og skiftende favorisering mellom de voksne, settes opp mot kameraderiet til ungdommene. Late sommerdager med lemonade på terrassen, tennis og Scrabble danner rammen rundt en fortelling om voldsom kjærlighet, og hvordan gode intensjoner kan få fatale konsekvenser. Dette er en historie om kjærlighet og romantikk, og om en tragedie.

Vi var løgnere ble nominert til beste YA-bok i Goodreads og Amazon i fjor. Ikke uten grunn. Forfatteren, som egentlig heter Emily Jenkins, har doktorgrad i litteratur og hun skriver særdeles godt. Historien er intelligent, medrivende og brutal, og hvis du bare skal lese ei bok i år, må du velge denne! På biblioteket har vi den både på norsk og på engelsk.

Bibliotekari

One comment

Legg igjen en kommentar

