Zlatan Ibrahimovic – Fra getto i Rosengård til rik fotballstjerne

Jeg er ZlatanBoktittel: Jeg er Zlatan
Forfattere: Zlatan Ibrahimovic, fortalt til David Lagercrantz (medforfatter)
Sjanger: Biografi
Sider: 379
Språk: Oversatt til bokmål
Passer for: Alle. Anbefales 15+

Selvbiografien Jeg er Zlatan er ei bok som ikke bare handler om Zlatan som fotballspiller, men også om hvordan man kan lykkes uten det beste utgangspunktet som barn. Det kreves mye trening for å bli en av verdens beste, og når man da i tillegg er oppvokst i en fattig familie i Rosengård skal det være tøft å bli den Zlatan har blitt.

Man trenger ikke å være opptatt av fotball for å bli fengslet av historien om Zlatan. Den passer for alle som vil lese en moderne Askepott-historie om fattiggutten som ble en av verdens rikeste og mest myteomspunne superstjerner.

I samarbeid med David Lagercrantz har Zlatan skrevet en usedvanlig åpenhjertig og spennende selvbiografi – om oppveksten i innvandrergettoen Rosengård med fattige foreldre fra Bosnia og Kroatia, om vennskap og fiendskap, om stjernestatus og familieliv, og om pengegalskapen i internasjonal fotball.

Biografien starter med 30 sider med bilder av Zlatan og hans liv, før han i første kapittel forteller om tiden sin i Barcelona, og krangelen med daværende manager Pep Guardiola. Deretter fortsetter boka med hans oppvekst og hvordan han takler problemene som oppstår.

Jeg er Zlatan er en middels lettlest selvbiografi som byr på den spennende livshistorien til en av verdens største fotballstjerner. Boka er skrevet på en spesiell måte som gjør at du får lyst til å lese videre. Zlatan er en stor fotballspiller og er blant de mest beundrede spillerne i moderne tider, og derfor blir det ekstra interessant for oss «beundrere» av Zlatan å lese den. Boka fascinerer voldsomt med tanke på hvilken type Zlatan er, den litt arrogante og «jeg er best»-typen. Han er åpen og forteller om en tøff barndom, og det viser en helt ny side ved han som man ikke kan se når han er på fotballbanen og i media generelt.

6Dette er den første, og eneste boka Zlatan har skrevet så langt. Boka kom ut i 2011 på svensk med originaltittelen Jag är Zlatan. Samme året kom den også ut på norsk på Font Forlag med tittelen Jeg er Zlatan.

Boka er for meg en av de beste, om ikke DEN beste boka jeg noensinne har lest. Det kan ha noe å gjøre med at jeg er en stor fotballentusiast, men jeg tror mange vil bli oppslukt i denne boka. Den er spennende og interessant. Boka har heller ingen kjedelige kapitler slik at du legger boka fra deg. Man blir litt fengslet av personen og historien om Zlatan. Anbefales – fotballinteressert eller ikke.

Terningkast: 6

 Anmeldt av Daniel, elev vg1

 

Legg igjen en kommentar

