Jeg velger å leve – Sabine Dardenne

Jeg velger å leveDen belgiske 12 år gamle Sabine Dardenne var bare ett av seks offer som var involvert i Dutroux-saken, som skal være kjent som en av de verste voldtektssakene i Europas historie. Marc Dutroux er også kjent som uhyret fra Belgia.

Den 28. mai år 1996 var 12 år gamle Sabine på tur til skolen da det hele skjedde. Hun ble revet av den nye fine sykkelen sin, hevet inn i en gammel varebil og bortført. Dette var starten på et 80 dagers langt helvete. Dutroux bortførte seks jenter, en etter en, kun to jenter overlevde torturen som Dutroux utsatte dem for. Sabine var en av de to som overlevde. Nå forteller hun sin historie.

Forfatteren av boken er Sabine Dardenne, men hun har skrevet den i samarbeid med Thërëse Cuny. Boken er oversatt til norsk av Sidslel Mellbye. Utgivelsesåret er 2005 og forlaget som har trykket boken er Bazar Forlag AS.

Jeg personlig synes boken var veldig bra. Det er ingen typiske høydepunkt i den, men noen vil nok kanskje si at høydepunktet er når Sabine blir bortført. Den har ingen typisk kurve med at den stiger og stiger fram til høydepunktet, siden den er skrevet som en type faktatekst/biografi ut ifra oppholdet hennes og hva som har skjedd i ettertid. Grunnen til at jeg likte boken og liker sånne typer bøker er at jeg interesserer meg for hvordan menneskehjernen virker, og det er fascinerende hvordan noen mennesker faktisk tenker. Hvorfor noen folk blir så syke at de voldtar små barn. Så jeg synes boken var veldig bra og fascinerende, men samtidig veldig trist.

Boken er skrevet med et «lett» språk så den passer alle å lese. Men på grunn av innholdet vil jeg ikke anbefale barn under 14 år å lese den, men det kommer helt an på hvilken person det er snakk om.

6

Min totalvurdering av boken er at den er veldig bra fordi den er både fascinerende og trist. Jeg anbefaler folk å lese denne boken.

Terningkast 6

Elev vg1

Legg igjen en kommentar

