Bokanmeldelse: Doce rosas para Rosa av Dolores Soler-Espiauba

DoceNovellen Doce rosas para Rosa er skrevet av Dolores Soler-Espiauba, som er kjent for sine mange prisvinnende noveller. Boka har i alt 50 spanske eventyrrike sider fylt med mye dramatikk og sjalusi.

Doce rosas para Rosa handler om hotellresepsjonisten Cari. Hun har nettopp startet å jobbe på Hotel Veramar, da den overlegne og krevende klienten Doña Rosa dukker opp og skal reservere flere rom. Donã Rosas familie er kjent som «den rike familien fra Madrid». I ukene framover opplever Cari bemerkelsesverdige og følelsesladde episoder, og oppdager en mørk hemmelighet i den såkalt vellykkede familien.

Boka er klisjefylt samtidig som den er overraskende. Forfatteren setter ofte en ny vri på ting, og har et skildrende språk. I boka er det blitt brukt en god del idiomatiske uttrykk, som absolutt burde tolkes og ikke oversettes direkte. Boka er troverdig og baserer seg på livets harde realiteter. Når det gjelder språk, er bokas oppbygging ganske enkel og fullt forståelig for alle målgrupper. Hvilken målgruppe boka egentlig er rettet mot, derimot, vil jeg påstå er ungdom. Ungdom vil lettere ha muligheten til å kunne sette seg inn i situasjonen. Dessuten er hovedpersonen i boka ofte sjalu og usikker på seg selv, noe man ofte opplever gjennom ungdomstiden sin; karakteren vil derfor gjenspeile leseren, noe som gir leseren en mye bedre leseropplevelse.

Boka er absolutt ikke ensformig – Noen ville kanskje sagt det er for mye, men for meg passet det perfekt! Til tross for at boka er på spansk, ville jeg absolutt anbefalt den videre. Selv med de spanskkunnskapene man har etter 3 år med spansk på ungdomsskolen, er den fullt forståelig. Kanskje litt vanskelig til tider, men litt utfordring må man jo ha!

Elev vg1

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: