Intervju med Lise Løvland i anledning utgivelsen av Pianoboka Mi

© Lise Løvland

Lise Løvland arbeider som musikklærer på Senja videregående skole i Finnfjordbotn, og for ei tid tilbake ga hun ut ei pianobok. I den anledning ønsker vi henne velkommen til intervju på Bibliotekbloggen.

Du er musikklærer men underviser også i naturfag. Det er en artig kombinasjon. Tok du de to utdannelsene samtidig?

Nei. Først tok jeg naturfagutdanninga. Det var gøy, men det viste seg over tid at min yrkesvei i all hovedsak skulle bli innen musikken. Så da tok jeg musikkutdanning på konservatoriet i Tromsø og ble utdannet pianist og faglærer i musikk.

Ved siden av lærerjobben arbeider du som…?

Som musiker og dirigent. Jeg spiller blant annet konserter med barn som hovedmålgruppe. Det er utrolig gøy, – og krevende. De er et direkte og flott publikum! I vår er det tomannsmusikal, teater for voksne, som står på programmet.

Jeg dirigerer også to kor; et damekor og et gospelkor.

pianoboka_miDu har nettopp gitt ut ei pianobok, Pianoboka Mi. Hva var motivasjonen bak utgivelsen?

Jeg har undervist i pianospill helt siden jeg selv gikk på videregående skole, faktisk.  Alle disse årene har jeg lett etter den ene boka som kunne dekke nybegynneropplæringa på en utfyllende og bra måte. Den boka var ikke lett å finne! Så jeg begynte å lage mitt eget pedagogiske opplegg, og brukte det i undervisninga. Min «mentor» i pianometodikk, Birthe Johansen i Tromsø, ga meg flere gode knagger å henge det på, håndverket ble bedre- og så var jeg klar som et egg!

Hvem er Pianoboka Mi beregnet på?

I hovedsak barn. Ikke spesielt pga. det musikalske innholdet, for du må gå de samme stegene om du er voksen og skal lære å spille piano helt fra scratch. Men layouten, språket og sangvalgene er tilpasset barn som får pianoundervisning.

Kan Pianoboka Mi brukes som pensum i videregående skole? 

Ja, absolutt! For de elevene som skal lære å spille piano for første gang.

Kan voksne lære å spille piano bare ved hjelp av pianoboka?

Ja, det skal gå fint!

Har du tenkt til å skrive flere lærebøker? 

Planen er å intensivere arbeidet med oppfølgeren til Pianoboka Mi  i februar, når vikariatet mitt på Senja vgs. går ut. Stykkene skal komponeres, noteres ned, og så kommer jobben med å lage et læreverk. Ennå ligger det meste som lydfiler på mobilen, og jeg gleder meg til å komme i gang.

Hvis alt går etter planen sendes bok 2 til forlaget i løpet av våren, og står på pianoene rundt i Norges land i august, når neste skoleår starter opp!  Drømmen er også å skrive en lærebok i pianometodikk for studenter. Per i dag eksisterer det ingen norske læreverk på området. Vi får se hva tiden bringer…

Tusen takk til Lise som stilte opp til intervju på Bibliotekbloggen. Vi ønsker henne til lykke med utgivelsen og med arbeidet videre.

Legg igjen en kommentar

