Matilda av Roald Dahl

MathildaBoka jeg har lest, heter Matilda. Den er skrevet av den britiske forfatteren Roald Dahl. Boka ble utgitt i 1988 av Jonathan Cape i London og har illustrasjoner av Quentin Blake. Denne boka er en blanding av barnelitteratur, fantasi, humor og fiksjon. Den handler om Matilda Wormwood som er seks år og har foreldre som overhodet ikke bryr seg om henne og ikke vet noe om hvor smart hun egentlig er. I tillegg har hun telekineseevner og dette aner foreldrene heller ikke noe om. Foreldrene hennes er rike, fordi faren driver et bilfirma. Mora er gal etter bingo og vinner noen ganger en storgevinst som sper på inntektene. Foreldrene ser på Matilda som et lite barn med få talent, men hun har egentlig mange talent. For eksempel er hun flink til å regne store tall uten kalkulator og sluker voksenbøker.

Før Matilda begynte på skolen, lærte hun seg å lure foreldrene med sine overnaturlige evner, men også med andre apestreker. En gang gjemte hun en papegøye i pipen så de trodde det spøkte, en annen gang hadde hun superlim i hatten til Mr. Wormwood. Matilda begynte senere på skolen og der møtte hun en fantastisk lærer, Miss Jennifer «Jenny» Honey. Hun ble fort sjokkert over hvor smart Matilda er. Hun vil flytte Matilda til en høyere klasse hvor hun kan lære mer. Dette likte ikke rektoren, Miss Trunchbull, så hun nekter. Miss Honey snakker med foreldrene, men ingen tror på henne. Matilda får et sterkt bånd med Miss Honey.  Ofte er de sammen i Honeys lille hytte i skogen.  Der forteller Miss Honey om sin traumatiske barndom og om huset som tanten Trunchbull så kaldhjertet tok fra henne.

Matilda utvikler sin evner ved å øve hjemme på dette. Under en time som Miss Trunchbull leder, bruker Matilda sine telekinetiske evner og tar en bit kritt mot tavla og skremmer Miss Trunchbull og later som hun er Magnus ånd og beordrer Miss Trunchbull til å gi huset og pengene tilbake til datteren. Livredd flykter Trunchbull fra huset.

Matilda blir av den nye rektoren satt inn i sjette-klassen, og der oppdager hun at hun ikke lenger kan bruke telekinese-kreftene sine.  Miss Honey tror grunnen er at Matilda bruker mer tid på skolen.  Møtene mellom Miss Honey og Matilda skjer fortsatt i barndomshjemmet hennes, men en dag kommer Matilda hjem og ser at foreldrene pakker ned sakene sine. De flykter fra politiet som har oppdaget farens ulovlige aktiviteter. Matilda får da tillatelse av foreldre til å bo hos Miss Honey.

Denne boka leste jeg på engelsk.  Språket i boka var noe gammeldags, og skrevet på en veldig formell måte, men handlingen er veldig spesiell og morsom. Boka har på en åpen slutt og alt kan skje for Matilda. Hun har mistet evnene sine og hun bor ikke lenger hos foreldrene sine. De kunne ikke gi henne den kjærligheten en seksåring trenger.

Min personlige mening om boka er at den er helt fantastisk. Lenge har jeg hatt planer om å lese boka, fordi jeg har sett filmen sikkert tjue ganger. Aldri kjedet jeg meg når jeg leste boka og jeg la den bare bort når jeg skulle sove. Den er morsom, har mange metaforer og viser hvor fantastisk godt Roald Dahl skriver. Hjernen hans må ha vært et fantastisk sted, med alle disse ideene og fantastiske historiene! Boka er skrevet på en søt, utrolig morsom måte.  Jeg har lest så utrolig mange bøker av Roald Dahl, men jeg må si at dette er den beste. Jeg anbefaler boka Matilda til alle!

Elev, 11STF

Kildeliste:
http://www.brighthubeducation.com/homework-help-literature/63343-matilda-book-vs-movie/
http://en.wikipedia.org/wiki/Matilda_(novel)
http://en.wikipedia.org/wiki/Matilda_(1996_film)

One comment

Legg igjen en kommentar

