Opp i flammer – Lekene er ikke over: En bokanmeldelse

Opp i flammerOpp i flammer er den andre boken i den spennende og eventyrlige actiontrilogien Dødslekene. Den er skrevet av den amerikanske forfatteren Suzanne Collins, og ble først utgitt på engelsk i 2009 av forlaget Scholastic. Den norske utgaven kom ut i 2010, utgitt av Gyldendal Norsk Forlag. Ikke bare har trilogien mange prestisjefulle rekorder, men den skal også filmatiseres.

I boken Opp i flammer møter vi Katniss Everdeen, hovedpersonen gjennom hele trilogien. Handlingen foregår i et framtidssamfunn der normene vi kjenner i dag er sterkt endret. Katniss er en seksten år gammel jente som mirakuløst klarte å vinne dødslekene sammen med Peeta, en gutt som har kjempet ved hennes side siden begynnelsen. Dødslekene er et nådeløst spill der to tributter ifra hvert av de tolv distriktene, en gutt og en jente, skal kjempe mot hverandre til kun en står igjen. Katniss og Peeta er tributtene ifra Distrikt 12, det fattigste distriktet. Da Katniss og Peeta vant, trosset de Capitol, noe som inspirerte de andre distriktene til opprør mot Capitol. De truet med å ta sine egne liv, slik at Capitol måtte erklære Katniss og Peeta som vinnere, til tross for at det bare skulle være en vinner. Måten de trosset Capitol fører til at både Katniss og Peeta blir truet gjentatte ganger, og de blir også tvunget til å være med i neste års dødsleker. Opp i flammer handler om hvordan livet til Katniss og Peeta utvikler seg etter de første dødslekene, og fører videre til det andre oppholdet i arenaen.

Jeg synes forfatteren når ut til lesegruppen, blant annet fordi hun så tydelig får fram hvordan det er å føle seg hjelpeløs og hvordan det er når håpet nesten forsvinner. Katniss’ tid på arenaen i denne boken gjør også at man innser hvor brutale dødslekene egentlig er. På arenaen foregår det alt ifra bedrag til tributter som ofrer seg for andres liv. Forfatteren klarer å skildre det som foregår på arenaen og omgivelsene der så forbløffende bra at man blir dratt inn i handlingen og opplever den på nært hold. Et av virkemidlene hun bruker når hun skal skildre action, er korte setninger. For eksempel skriver hun korte setninger om hva som foregår i Katniss’ hode idet hun løper unna en gass som sakte men sikkert kommer til å kvele henne. Dette gjør at man forstår hvor motivert Katniss er for å beholde sin plass på arenaen, men samtidig hvor mye hun frykter Capitol og det de har makt til å gjøre.

Peeta sin karakter er ikke like mye skildret, men en ting som boken virkelig klarer å skildre er hans følelser for Katniss. For å komme seg gjennom de første dødslekene lot de som de var et par, slik at sponsorene skulle legge merke til dem som unike og dermed støtte dem. Peetas følelser er ekte, mens Katniss bare spiller. I Opp i flammer settes dette «forholdet» på prøve, og man forstår hva Peeta føler ved å se på hva han gjør. Boken er skrevet i Katniss’ perspektiv, så man får innblikk i hva hun tror om Peeta og hans tankegang. Katniss presenterer forskjellige alternative tenkemåter som Peeta kan ha, så man blir like usikker og forvirret som Katniss selv. Resultatet av disse virkemidlene gjør boken til en ekstremt spennende roman. I tillegg blir man fengslet av hva folk føler, fordi det gjemmer seg mer i spillet enn vold og dødsfall.

Opp i flammer er absolutt en bok jeg vil anbefale for hvem som helst som liker en spennende actionbok. I tillegg er her mellommenneskelige spenninger, og man sitter og lurer på hva som vil skje med forholdet mellom Peeta og Katniss, og hvordan det hele ender. Boken er skrevet slik at man ikke kan legge den ifra seg, og man kan lage en egen film av hvordan alt skjer i hodet sitt. I tillegg får man forhåpninger om hva som skjer videre, så jo mer man leser jo bedre blir det.

Elev 1cd

Kilder:

Wikipedia, Catching Fire (18.03.2013)