En anmeldelse av Jo Nesbøs Hodejegerne

HodejegerneKriminalromanen Hodejegerne av Jo Nesbø ble utgitt første gang av Aschehoug forlag i 2008. Boken ble i 2010 filmatisert på norsk og det jobbes nå med en amerikansk versjon.

Jo Nesbø (født 1960) er en anerkjent krimforfatter, der særlig romanene med etterforskeren Harry Hole har begeistret lesere både i inn- og utland. Bøkene til Jo Nesbø er oversatt til 37 forskjellige språk og han har fått tildelt en rekke priser.

Hodejegerne handler om Roger Brown som ser på seg selv som en av de fremste og mest underbetalte hodejegeren i Norge. Han har en vakker kone, Diana, som ønsker å drive kunstgalleriet sitt og få barn mer enn noe annet. Roger har ikke noe ønske om å bli familiefar, men vil gjerne blidgjøre sin kone, så han må stjele enda mer kunst for å kunne strø luksuriøse gaver over henne; noe Roger egentlig ikke har økonomi til.

Roger Brown søker etter en ny kandidat i firmaet, og Clas Greve fremstår som den perfekte kandidaten. Clas Greve er en nederlender som nylig har flyttet til Norge. Han har akkurat tatt avskjed med det nederlandske GPS-firmaet, HOTE, som er de fremste i bransjen innenfor GPS og sporingsapparater. Clas Greve er også eier av et Rubens-maleri i hundremillionerklassen. Roger Brown tenker at dette er det han har ventet på. Får han tak i dette maleriet vil det løse alle hans økonomiske problemer og han vil kunne fortsette skjemme bort konen sin med alt hun peker på i all evighet.

Jo Nesbø skriver slik at boken er lett å lese med korte setninger og lite avansert språk, men med et driv som gjør at man blir svært opphengt i handlingen. Tiden kan fort fly ifra deg mens du leser. Jeg synes forfatteren har klart å nå ut til leseren med gode person- og miljøskildringer. Man blir godt kjent med hovedpersonene og du får klare bilder i hodet om hvordan det ser ut i omgivelsene der handlingen foregår, men uten at det blir for detaljert. I Hodejegerne har Nesbø brukt en del symboler. Han bruker også en del ironi og tørre kommentarer for å få fram alvorlige situasjoner på en humoristisk måte, som når han forteller om tvillinger som omkom i bilulykke: «Født i samme sekund fra samme egg. Død i samme sekund i samme bil.» Nesbø klarer å holde leserens interesse fanget gjennom en spenningskurve som bygger seg fint opp med masse dramatikk og uventende hendelser.

Jeg har tidligere lest andre bøker som Jo Nesbø har skrevet, blant annet Flaggermusmannen. Hovedpersonene i de to bøkene er nokså ulike, men har likevel enkelte fellestrekk. I Hodejegerne møter vi Roger Brown, en norsk arrogant kunsttyv, i Flaggermusmannen møter vi på Harry Hole, en alkoholisert, ydmyk etterforsker. Selv om begge disse personene har ganske sterke negative sider og har få venner, er de høyt respektert for sine gode evner innenfor yrket sitt.

Hodejegerne er en velskrevet og spennende bok, som jeg kan anbefale på sterkeste. Dette er en bok som passer for ungdom og voksne som er glad i spennende kriminallitteratur. Man blir fra første stund revet med i den godt fortalte historien og det ville livet til Roger Brown.

Elev 1cd

Kilder: